Vaak uit eten? Met deze tips blijf je de weegschaal lief vinden

Uit eten gaan is leuk, gezellig en lekker. Maar vaak eten we buiten de deur toch net wat meer of wat zwaarder dan thuis. No worries, met deze tien tips kan je geregeld uit eten zonder dat de weegschaal je binnen no-time de stuipen op het lijf jaagt.

1. Bezint eer ge begint.

Zorg dat jij het restaurant reserveert of uitkiest. Zo weet je waar je eet en welke keuze je hebt. Eet gedurende dag normaal en eet desnoods wat kleins zoals een appel voordat je gaat zodat je niet met een knorrende buik het restaurant binnen komt (om vervolgens alles in je mond te proppen wat in je gezichtsveld komt).

2. Go in with a plan.

Bedenk van te voren wat je wilt. Ga je voor een gezellige avond en wil je de teugels laten vieren, go for it! Zit je lievelingsjeans al wat te strak en doe je liever wat rustiger aan, bedenk dan een strategie (en hou jezelf eraan). Ga je aan de wijn of neem je water? Neem je liever een voorgerecht of een toet?

3. Easy on the wine baby!!

Zonder nou meteen al te veel als je moeder te willen klinken: het is wel echt zo. Wijn maakt je ontspannen en kan er dus ook voor zorgen dat je -voordat je ook maar 1 hap genomen hebt- al je goede voornemens al weer overboord hebt gezet. En in wijn zitten ook weer extra calorieën.Bestel daarom je eten voordat je aan de wijn gaat en bestel liever per glas in plaats van meteen een hele fles. Bestel ook altijd een karaf of een fles water en drink 1 op 1. I glas wijn op 1 glas water. You’ll thank me later!

4. Skip het broodmandje

Dit zijn loze calorieën die je kan missen als kiespijn. En de kans bestaat dat je al vol zit voordat de rest van je eten wordt gebracht. Worden er heerlijk dipjes zoals humus en tapenade bij geserveerd? Fake een gluten intolerantie en vraag er een bakje rauwkost erbij.

5. Sharing is caring

Kijk eens naar de porties op de tafeltjes om je heen. ‘Supersize me’ porties? Vraag je tafelgenoot dan om bijvoorbeeld een voorgerecht of een dessert met je te delen. Of bestel in plaats van een voor- en een hoofdgerecht, twee voorgerechten.

6. Soep of sla

Start met een (heldere) soep of salade (met de dressing apart) vooraf. Dit vult zonder dat je te veel calorieën binnen krijgt.

7. Eat your veggies

Bestel je hoofdgerecht met (extra) groente in plaats van friet of gebakken aardappel. Kies voor verse vis of mager vlees zoals kip of kalkoen. Vermijd vette sausen en alles wat gefrituurd is.

8. Be mindful

Mindful is hip en heel kort door de bocht betekend het dat je wat je doet, je met volle aandacht doet. Als je uiteten bent is dit ook goed. Wees je bewust van de kleur en de geur van je gerecht. Neem heel bewust je happen en kauw je eten goed. Dit zal ervoor zorgen dat je minder snel je overeet.

9. Listen carefully

Luister naar je lichaam. Als je genoeg gegeten hebt, heb je genoeg gegeten. Jammer van alle die lekkere toetjes die nog op de kaart staan? Dan heb je een goede reden om nog een keer terug te komen.

10. Walk

Een simpele tip, maar een goede manier om alvast wat calorieën te verbranden. Loop na het eten terug naar huis of naar kantoor.

 

 

 

 

 

 

 

IJs traktaties

Kinderen zijn dol op trakteren. En ik maak er dan natuurlijk graag iets gezonds van. Wij maken in het weekend vaak smoothies of ijsjes van het fruit dat over is. Alles wat lekker zoet is (peer, druiven -zonder pitten, banaan) gooi ik  in de blender. In de vriezer heb ik altijd wel een pak diepvries aardbeien of frambozen, die ik er bij doe. Indien het wat te dik is maak ik het aan met appelsap en als het  niet zoet genoeg is maak ik het wat zoeter met biologische (suikervrije) diksap. De meiden helpen graag met het verdelen van de fruitmix over de ijs vormpjes. Het restant krijgen zij met een rietje of een lepeltje erin in een bekertje. En ik merk dat zij, doordat zij mij helpen, het nog leuker vinden om deze ijsjes te trakteren.

Easy peasy muesli balletjes

De meeste muesli repen in de winkel barsten van de suikers en andere toegevoegde rotzooi. En omdat ik graag rotzooi, suiker en glutenvrij eet maak ik zelf deze easy peasy muesli repen.

Het is o zo simpel:

4 gedroogde vijgen in stukjes gesneden

4 dadels in stukjes gesneden

6 pecannoten

Klein handje Macadamia noten

Half handje pijnboompitten

1 theelepel kokosvet

Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en mix totdat je een redelijk glad geheel hebt. Pak een plukje van het mengsel en draai er een balletje van. Leg de balletjes een paar uur in de koelkast om uit te harden. Je kan er natuurlijk ook reepjes van maken. Maar omdat ik nog nergens leuke vormpjes hiervoor heb kunnen vinden, rol ik er balletjes van.

Muesli balletjes
Muesli balletjes

 

 

Pure schoonheid… uit de keukenkastjes

Dat onze verzorgingsproducten bol staan van ingrediënten die niet goed voor ons zijn, is steeds vaker te lezen in de media. En dat terwijl je met natuurlijke producten ook een heel eind komt. Lees hieronder mijn tips. Heb jij nog tips? Laat ze achter in de comments.

Scrub

Mix 2 delen zout of suiker met 1 deel olie. Suiker is wat zachter voor je huid. Heb je een hele gevoelige huid pak dan bruine suiker. Roer of schud goed door elkaar. Je kan hiervoor allerlei soorten olie gebruiken. Ik gebruik Himalaya zout en olijfolie met citroen. Deze scrub geeft je een heerlijk zachte huid en door de olie heb je geen bodylotion nodig.

Maskers

Yoghurt met honing

Mix 1 lepel biologische yoghurt (geen magere en geen yoghurt met smaakjes) met 1 lepel honing. Als de honing niet helemaal vloeibaar is verwarm dan de lepel onder de kraan en houdt de honing op de lepel tot hij helemaal vloeibaar is. Dit masker kalmeert de huid en is ook ideaal als je een beetje verbrand bent.

Havermout, yoghurt en honing

Mix 1 lepel biologische yoghurt met 1 lepel havermout en roer er een paar druppels verwarmde honing doorheen. Ik heb de havermout en yoghurt even in de blender gedaan zodat het een mooi egaal geheel werd. Deze combi reinigt en verfrist de huid.

Beide maskers kan je 10 minuten laten intrekken en dan afwassen met een warme washand. Ga bij het masker met de havermout lekker liggen (als je dat niet sowieso al doet als je een masker neemt) want door de havermout is dit masker best zwaar en valt anders van je gezicht.

Kokos olie

Kokos olie is niet alleen heel goed om in te bakken. Het is ook heel goed voor je huid en je haar. Het zit vol Vitamine E wat goed is voor het herstel van je huid en het beschermt ook nog eens tegen veroudering, wat wil je nog meer? Ik gebruik kokos olie als nachtcrème en gebruik het 1x per week ook als haarmasker. Ik verdeel een beetje over mijn haar en kam het dan goed door met een borstel. Voor mooie glanzende lokken :)

Appelcider azijn

Appelcider azijn is ook een soort wonder product dat goed is voor een heleboel dingen waaronder je huid. Ik gebruik het als lotion aangelengd met water (50/50). In het begin is het een beetje wennen aan de scherpe geur, maar appelcider azijn herstelt de PH-waarde van je huid en geeft je huid een zachte scrub en vermindert rode plekjes en acne.